Výživa v prevenci srdečních onemocnění

Výživa v prevenci srdečních onemocnění

Základem prevence onemocnění kardiovaskulárního systému je zdravý životní styl, dostatek pohybu a výživa odpovídající výdeji energie.

Komplexně tuto oblast shrnují Výživová doporučení pro dospělé obyvatelstvo České republiky Společnosti pro výživu a Fóra zdravé výživy.

Výživová doporučení jsou určena pro zdravé osoby a slouží k prevenci civilizačních chorob, na které se správná výživa významně podílí. K civilizačním chorobám patří ateroskleróza a její komplikace (infarkt, mozková mrtvice), vysoký krevní tlak, cukrovka (diabetes mellitus 2. typu), obezita a některá nádorová onemocnění, která svými komplikacemi vedou k invalidizaci a zkracování života.

 

Doporučení:

 

  1. Udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost charakterizovanou BMI 18,5–25,0 kg/m2 a obvodem pasu pod 94 cm u mužů a pod 80 cm u žen.  
  2. Denně se pohybujte alespoň 30 minut, např. rychlou chůzí nebo cvičením.  
  3. Jezte pestrou stravu rozdělenou do 4–5 denních jídel, nevynechávejte snídani.  
  4. Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce, denně alespoň 500 g (zeleniny 2× více než ovoce), rozdělené do více porcí; občas konzumujte menší množství ořechů.  
  5. Jezte výrobky z obilovin (tmavý chléb a pečivo, nejlépe celozrnné, těstoviny, rýži) nebo brambory nejvýše 4× denně, nezapomínejte na luštěniny (alespoň 1× týdně).  
  6. Jezte ryby a rybí výrobky alespoň 2× týdně.  
  7. Denně zařazujte mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané; vybírejte si přednostně polotučné a nízkotučné.  
  8. Sledujte příjem tuku, omezte množství tuku jak ve skryté formě (tučné maso, tučné masné a mléčné výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahem tuku, chipsy, čokoládové výrobky), tak jako pomazánky na chléb a pečivo a při přípravě pokrmů. Pokud je to možné, nahrazujte tuky živočišné rostlinnými oleji a tuky.  
  9. Snižujte příjem cukru, zejména ve formě slazených nápojů, sladkostí, kompotů a zmrzliny.  
  10. Omezujte příjem kuchyňské soli a potravin s vyšším obsahem soli (chipsy, solené tyčinky a ořechy, slané uzeniny a sýry), nepřisolujte hotové pokrmy.  
  11. Předcházejte nákazám a otravám z potravin správným zacházením s potravinami při nákupu, uskladnění a přípravě pokrmů; při tepelném zpracování dávejte přednost šetrným způsobům, omezte smažení a grilování.  
  12. Nezapomínejte na pitný režim, denně vypijte minimálně 1,5 l tekutin (voda, minerální vody, slabý čaj, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené).  
  13. Pokud pijete alkoholické nápoje, nepřekračujte denní příjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,51 piva, 50 ml lihoviny).

 

(raf)

 

Zdroj: Výživová doporučení pro dospělé obyvatelstvo České republiky Společnosti pro výživu a Fóra zdravé výživy

 

Praktická lékařka Praha 6 MUDr. Eva Flekačová > Novinky > Výživa v prevenci srdečních onemocnění
Loading...

Novinky

Stránkování

<1 2
 
 
  • Výživa v prevenci srdečních onemocnění
Loading...

Novinky

Stránkování

<1 2
 
 
  • Výživa v prevenci srdečních onemocnění

MUDr. Eva Flekačová
Ordinace praktického lékaře pro dospělé

 


Poskytujeme

  • závodní lékařské prohlídky
  • preventivní programy zdarma
  • odběry krve přímo v ordinaci
  • zajištění vyšetření specialistou na renomovaných pracovištích v Praze
  • péči pro pacienty s diabetem ve spolupráci s diabetologickou ambulancí
  • posouzení zdravotní způsobilosti pro registrované pacienty
  • předoperační vyšetření registrovaných pacientů

Pojištovny

111, 201, 205, 207, 209, 211, 213


Sociální sítě